معرفی

شرایط مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

سبک زندگی ما به نحوی تغییر کرده که بیشتر اوقات خود را در خانه و در فضای بسته می‌گذرانیم و رابطه‌ی کمی با طبیعت داریم. به همین دلیل با نگه داشتن چند گلدان در خانه و محل کار سعی می‌کنیم به طبیعت نزدیک‌تر شویم. علاوه بر این، نگهداری از گیاهان آپارتمانی، یک سرگرمی لذت‌بخش و جذاب است. گیاهان آپارتمانی می‌توانند فضای خانه و محیط‌های بسته را از آلودگی‌ها تصفیه کنند و زیبایی خیره‌کننده‌ای به دکوراسیون آن بدهند. اگر از علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی هستید، با کمک این راهنما به بهترین شکل از گلدان‌های خود مراقبت کنید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

برای اینکه در نگهداری از گیاهان آپارتمانی موفق باشید، باید دقیقا بدانید که محیط داخلی چطور بر رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد و چطور مراقبت و پرورش آن‌ها، با گیاهان فضای باز تفاوت دارد.

۱. نور

از تمام فاکتورهای تأثیرگذار بر رشد گیاهان، نور مناسب، مهم‌ترین عامل است. گیاهان برای غذاسازی و زنده ماندن به نور نیاز دارند. نور محیط را با واحدی به نام Footcandle یا به اختصار ft-c مشخص می‌کنند. یک واحد از این معیار برابر است با مقدار نوری که توسط یک شمع روی یک سطح سفید در فاصله‌ی یک فوتی در یک اتاق کاملا تاریک ایجاد می‌شود. در فضای باز، مقدار نور در یک روز آفتابی بین ۱۰ هزار ft-c در یک فضای باز و آفتاب‌گیر تا ۲۵۰ ft-c یا کمتر در سایه‌ی یک درختان بزرگ متغیر است.

اگر بتوانید مقدار نور هر نقطه از فضای خانه را اندازه بگیرید می‌توانید جای مناسبی برای گلدان‌ها پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های نورسنج استفاده کنید.

با سنجش نور می‌توانید محیط را به چهار دسته تقسیم کنید؛

  • مناطق کم‌نور: ۱۵ تا ۷۵ فوت‌کندل
  • مناطق با نور متوسط: ۷۵ تا ۲۰۰ فوت‌کندل
  • مناطق پرنور: بیش از ۲۰۰ فوت‌کندل بدون تابش مستقیم آفتاب
  • مناطق آفتاب‌گیر: حداقل ۴ ساعت در روز تابش مستقیم آفتاب

البته در فضای داخل خانه، مقدار نور یک محیط در طول روز متغیر است و تحت تأثیر عوامل متعددی است. از جمله درختانی که در فضای باز وجود دارند و ممکن است سایه ایجاد کنند، رنگ دیوارها که نور را بازتاب می‌دهد، طول مدت روز، ساعت روز، فصل‌های مختلف، جنس پرده‌ها و…

وقتی قصد دارید برای خانه یک گل آپارتمانی بخرید، ابتدا محلی را که قرار است گلدان را در آن نگهداری کنید مشخص کنید و میزان نوری را که دریافت می‌کند در نظر بگیرید. گیاهان مختلف، نیازهای متفاوتی دارند. بنابراین اگر بخشی از خانه‌ی شما نور کمی دارد و دوست دارید آنجا گلدان نگهداری کنید، باید دنبال گیاهانی بگردید که به نور کم نیاز دارند. در مطلب زیر چند نمونه از این گل‌های آپارتمانی را معرفی کرده‌ایم.

اگر از گیاهی خوشتان آمده و به نور زیاد نیاز دارد اما خانه‌ی شما کم‌نور است، می‌توانید از نورهای مصنوعی برای افزایش نور گیاه استفاده کنید.

گیاهی که به اندازه‌ی کافی نور دریافت نکند، نشانه‌های زیر را دارد؛

  • گیاه رشد نمی‌کند.
  • میان‌گره‌ها (فاصله بین برگ‌ها) در رویش‌های جدید بسیار بیشتر از فاصله‌ی برگ‌ها در قسمت‌های قدیمی گیاه است.
  • برگ‌های جدید کوچکتر از برگ‌های قدیمی هستند.
  • رنگ برگ در برگ‌های جدید نسبت به شاخ و برگ‌های قدیمی سبز روشن‌تر است.
  • برگ‌های قدیمی‌تر از بین می‌روند.

۲. دمای هوا

دمای هوا دومین فاکتور مهم و تأثیرگذار در رشد گیاه است. گیاهان آپارتمانی در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد معمولا رشد خوبی دارند چون بیشتر گیاهان آپارتمانی متعلق به نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دنیا هستند. دما و نور هر دو در فرایند فتوسنتز و تنفس گیاهان نقش دارند و با هم در ارتباطند.

همیشه مراقب باشید که گیاهان دچار تغییرات دمایی ناگهانی نشوند. بهتر است دمای هوای محیط کمتر از ۱۵ درجه نشود چون بیشتر گیاهان آپارتمانی گرما را می‌توانند تحمل کنند اما در برابر سرما بسیار آسیب‌پذیر هستند. زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌ها یکی از نشانه‌های کم بودن دمای محیط است.

البته تمام گیاهان آپارتمانی، از لحاظ دمای مطلوب و ضروری با هم تفاوت دارند. اما در مجموع بهترین دما برای گیاهان آپارتمانی بین ۲۱ تا ۲۷ درجه در طول روز و و ۱۸ تا ۲۱ درجه در طول شب است.

درباره‌ی نقش تغییرات دمایی در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مطلب زیر را بخوانید.

۳. رطوبت نسبی

رطوبت نسبی مقدار رطوبتی است که در هوای محیط وجود دارد. برای گیاهان آپارتمانی و فضای بسته، رطوبت نسبی اگر کمتر از ۲۰ درصد باشد، کم است اگر بین ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد متوسط است و اگر بیشتر از ۵۰ درصد باشد، میزان رطوبت بالا است. رطوبت هوا یکی دیگر از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است ولی خیلی راحت فراموش می‌شود. در گلخانه‌ها رطوبت نسبی هوا ۵۰ درصد و بیشتر است. وقتی گیاهان آپارتمانی را از گلخانه به خانه می‌آورید به خاطر کاهش رطوبت تا ۱۰ الی ۲۰ درصد، بیشتر گیاهان دچار کم‌آبی می‌شوند.

از آنجایی که بیشتر گیاهان آپارتمانی، بومی نواحی گرمسیری و مرطوب هستند، برای اینکه گیاهان را کم کم به رطوبت هوای خانه عادت دهید، این چند کار را انجام دهید؛

  • گیاهان را نزدیک به هم قرار دهید تا رطوبت نسبی فضای اطراف آن‌ها افزایش پیدا کند.
  • یک ظرف کم‌عمق را با آب و سنگ آتش‌فشانی پر کنید و در محیط قرار دهید تا آب آن به مرور زمان تبخیر شود و رطوبت محیط را افزایش دهد.
  • از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • با اسپری‌ در اطراف گلدان‌ها آب بپاشید. البته برای اینکه رطوبت محیط تأمین شود و تغییری در سطح رطوبت نسبی محیط ایجاد شود، لازم است در طول روز چندین بار این کار را انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *