بررسی ها

راهنمای پروش گل ارکیده

نگهداری گل ارکیده:

نیازمند مکانی گرم، مرطوب، مکانی با نور ملایم آفتاب با بستر کاشت مرطوب اما نه کاملا خیس است. تا زمانیکه حداقل شرایط رشدی برای آن فراهم باشد، می­تواند یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی در نظر گرفته شود. در صورت فراهم بودن شرایط نگهداری گلدهی مناسب دارند.

بهترین مکان قرار گیری نزدیک پنجره­های شرقی است اما گیاهانی که در کنار پنجره­های جنوبی که نور آن­ها محدود شده است نیز رشد مناسبی دارند. بهترین دما در روز 22 تا 28 درجه سانتی­گراد و در شب بالاتر از 15 برای شروع گلدهی در نظر گرفته می­شود. رطوبت 50 تا 60 درصد مناسب برای رشد این گیاه است. بهترین بستر رشد برای گل ارکیده خاک­های مخصوص ارکیده است که از تکه ­های چوب پوسیده تشکیل شده است. تهویه هوای مناسب نقش تعیین کننده­ای در رشد مناسب گیاه دارد.

زمانی که چندین گونه ارکیده در یک محل کشت می­شوند، باید از تعادل دمایی برخوردار شوند که معمولاً بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد به ترتیب در روز و شب است. اگر Cymbidiom در یک گروه ترکیبی وجود داشته باشد باید دمایی شب را 10 درجه سانتی­گراد قرار دادبا این حال گلدهی کاتلیا و فالانوپسیس به تأخیر می­افتد.

 به شرط فراهم بودن سایر شرایط رشد، هر دو هفته می­توان از کود مایع و یا کودهای کند رها شونده استفاده کرد. نسبت کود مصرف شده بستگی به نوع محیط کشت دارد. در صورتیکه گل ارکیده در بستر ریشه های سرخس Osmunda پرورش یابد نیاز به کود ندارد.

تکثیر ارکیده

بطور کلی ارکیده از نظر تکثیر شرایط خاصی دارند و در مقیاس تجاری از طریق روش­های کشت بافت تکثیر می­شوند. تکثیر ارکیده از طریق بذر زمانبر و مستلزم استفاده از قارچ­های همزیست برای جوانه­زنی است. بعضی از گونه­های ارکیده از طریق تقسیم بوته قابل تکثیر هستند. بعضی گونه ­های ارکیده نیز از طریق قلمه انتهایی قابل تکثیر هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *